کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت

کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت

کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً برای تهیه و تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی دقیقا شبیه امولسیفایر عمل کرده و راه‌های مفیدی برای تهیه محصولات غذایی در اختیار کاربران و افراد مختلف قرار می‌دهد.

آشنایی با کاربردهای مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت

ساختار اصلی مونو‌دی‌گلیسیرید از ۲ زنجیره اسید چرب تشکیل شده و از نظر شیمیایی این مواد جزء افزودنی‌های غذایی دسته‌بندی می‌شوند. مونودی‌گلیسیرید بیشتر در دانه‌های روغنی یافت شده اما غلظت آن‌ها به نسبت مواد دیگر کمتر است. به طور طبیعی مونودی‌گلیسیرید از ترکیب گلیسرولیز با گلیسرول به دست آمده و روغن‌های گیاهی را به وجود می‌آورد.

کاربرد مونودی‌گلیسیرید در صنایع غذایی

این ماده شیمیایی پرکاربرد کیفیت محصولات غذایی را تا چندین برابر افزایش داده همچنین پردازش آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. هنگام تولید مونود‌ی‌گلیسیرید می‌توانید از چربی‌های حیوانی یا روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، سویا، کلزا یا… به عنوان ماده اولیه استفاده کنید.

نحوه تهیه و کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت در آزمایشگاه

در تولید مونودی‌گلیسیرید معمولا از یک کاتالیزور قلیایی همچنین مقدار کمی گلیسرول استفاده می‌شود. این ماده در تهیه طیف وسیعی از مواد غذایی از نان و کیک گرفته تا بستنی و پنکیک استفاده می‌شود.

انواع مختلف مونودی‌گلیسیریدهای خوراکی

رایج‌ترین زمینه استفاده از مونودی‌گلیسیرید، نانوایی و پخت نان است. حالت مایع این ماده شیمیایی برای اسپری در محفظه‌های پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصد مشخصی از مونودی‌گلیسیرید با آب ترکیب شده و فاز را تشکیل می‌دهد. نکته جالب توجه اینکه این ماده شیمیایی می‌تواند در حالت مایع و جامد مورد استفاده قرار بگیرد. حالت جامد مونو‌دی‌گلیسیرید به صورت ورقه، پاستیل یا پودر در بازار وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر:   کاربرد محلول‌های شیمیایی در درمان قارچ ناخن

خطرات استفاده بیش از اندازه از مونودی‌گلیسیرید

مصرف بیش از اندازه مونودی‌گلیسیرید، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر را افزایش داده همچنین سلامت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حالت مایع این ماده شیمیایی ماندگاری مواد غذایی را به حد چشمگیری افزایش داده همچنین یک گزینه عالی و به صرفه برای تولید مواد غذایی با چربی ترانس پایین محسوب می‌شود.

مونو دی‌گلیسیرید اولین بار برای تولید مارگارین و تهیه شیرینی‌های صنعتی و خانگی استفاده شد. استفاده از این ترکیب شیمیایی وزن مواد غذایی را افزایش داده همچنین یک بافت کاملاً پنبه‌ای در آن‌ها ایجاد کرد. از آنجایی که استفاده بیش از اندازه از مونودی‌گلیسیرید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد افزایش می‌دهد، لذا بهتر است این ماده را خودتان در منزل تهیه کنید.

در مقاله کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت از پارسیان شیمی طهران سعی کردیم شما را با مونودی‌گلیسیرید و کاربردهای این ماده شیمیایی در صنعت آشنا کنیم. برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه خرید این ترکیب شیمیایی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط:

مزایای استفاده از سولفات منگنز در پسته

معرفی خواص درمانی نمک اپسوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
×

 

پشتیبانی در واتساپ!

برای استعلام قیمت و خرید در واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟