کاربردهای شاپان در صنعت چوب

کاربردهای شاپان در صنعت چوب

کاربردهای شاپان در صنعت چوب شاپان نوعی رنگ آستری است که برای تغییر رنگ وسایل چوبی می‌توان از آن استفاده کرد. این آستری بیشتر برای قهوه‌ای کردن چوب یا پتینه کاری استفاده می‌شود. شاپان به هیچ عنوان نمی‌تواند به تنهایی به صورت لایه استفاده شود به همین دلیل برای آن باید از لایه‌های محافظتی استفاده کنیم.

رنگ‌های آستری انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رنگ‌های آستری پایه آب، فوری و روغنی اشاره کرد. بیشترین کاربرد شاپان در رنگ کردن چوب‌های روسی است. رنگ این چوب بیشتر از نوع کرم است.

کاربردهای شاپان در صنعت چوب

معرفی کاربردهای شاپان در صنعت چوب

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم از شاپان به نوع یک آستر رنگی برای پایه‌های چوبی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای این آستر می‌توان به رنگ‌آمیزی چوب‌های روسی مانند نراد، یولکا و ساسنا اشاره کرد.

نکته مهم اینکه در حال حاضر شاپان در رنگ‌های راش و بلوط هم در بازار موجود است و شما می‌توانید بسته به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید. شاپان به دلیل قیمت ارزان و سهولت در استفاده این روزها مورد توجه بسیاری از سازندگان مبل و میزهای اداری قرار گرفته است.

در این مقاله از پارسیان شیمی طهران قصد داریم به مهم‌ترین کاربردهای شاپان در صنعت چوب بپردازیم.

نحوه استفاده از رنگ آستری شاپان در صنعت چوب

برای استفاده از شاپان باید قبل هر چیز آن را رقیق کنید. این آستری در ترکیبات نفتی مانند نفت، بنزین، گازوئیل، تینر و … به راحتی حل می‌شود اما توصیه می‌کنیم برای رنگ کاری شاپان را در بنزین حل کنید.

مطالعه بیشتر:   معرفی انواع هیدروکسید پتاسیم

از آنجایی که شاپان جذب چوب شده و به راحتی لایه ایجاد نمی‌کند باید از یک حلال استفاده کنیم که فرار بوده و به راحتی تبخیر می‌شود. بنزین تمام ویژگی‌های گفته شده را به طور همزمان در خود دارد.

حلال مناسب شاپان کدام است؟

برای حل کردن شاپان از برخی تینرهای روغنی، نفت و گازوئیل استفاده می‌کنند. با این وجود این حلال‌ها شاپان را در خود شاپان را به راحتی در خود حل کرده و از غلظت آن کم می‌کنند.

بنزین مدت زمان خشک شدن آستری را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می‌رسیم که بهترین حلال شاپان، بنزین می‌باشد.

قیمت عمده شاپان

بنزین و آستری شاپان با چه نسبتی حل می‌شوند؟

برای حل کردن بنزین و شاپان باید به تم رنگ مورد علاقه تان توجه کنید. اگر قصد دارید رنگ قهوه‌ای تیره را روی چوب اجرا کنید، یک کیلو شاپان مشکی را در یک لیتر بنزین ترکیب کنید. بعد از این متوجه رنگ قهوه‌ای تیره روی چوب خواهید شد. اگر می‌خواهید رنگ قهوه‌ای مورد نظر کمی روشن‌تر باشد، باید بنزین بیشتری اضافه کنید.

طریقه حل کردن شاپان در بنزین

برای حل کردن شاپان در بنزین کافیست محتویات داخل ظرف یک کیلویی را به یک ظرف بزرگ‌تر منتقل کنید. برای این کار می‌توانید از یک ظرف ۴ کیلویی پلاستیکی بزرگ استفاده کنید.

آستری شاپان معمولاً در فصل‌های زمستان به سختی با هوا واکنش داده و کمی سفت می‌شود. برای همین حل کردن شاپان در بنزین در فصل زمستان سخت‌تر از تابستان است.

برای استفاده از این محلول بهتر است از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید چون ترکیبات به کار رفته در بنزین حاوی مواد سمی و سرطان‌زا هستند. اگر دستکش در دسترس ندارید، بهتر است آستری را با استفاده از قلم مو روی کار اجرا کرده سپس کار را با یک دستمال خشک شده خیلی سریع پاک کنید.

مطالعه بیشتر:   کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت

در این مقاله سعی کردیم کاربردهای آستری شاپان در صنعت چوب را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما در شناخت این محصول کاربردی کمک کند.

مزایای استفاده از سولفات منگنز در پسته

خرید اسید بوریک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
×

 

پشتیبانی در واتساپ!

برای استعلام قیمت و خرید در واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟