پاک کردن لکه با آب اکسیژنه

پاک کردن لکه با آب اکسیژنه

پاک کردن لکه با آب اکسیژنه حتما برای شما هم این اتفاق بوجود آمده که با لکه گرفتن لباس و پارچه های مختلف یا لکه افتادن روی مبلمان و فرش تان درگیر شده باشید.

لکه ها بسیار مختلف هستند و هر کدام برای پاک شدن یک راه کار مخصوص به خود را دارند. ماهیت لکه های مختلف و همچنین جنس مواد اولیه چیزی که لکه روی آن شکل گرفته است تعیین می کند که چه ترکیبی و چه روشی می تواند برای از بین بردن لکه های مورد نظر کارامد باشد.

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه یک ترکیب شیمیایی است که تحت عنوان هیدروژن پر اکسید نیز شناخته می شود. ساختار این ماده به صورت یک مایع بی رنگ و شبیه به آب است. این ترکیب را می توان یکی از کاربردی ترین مواد مورد استفاده در خانه ها در نظر گرفت.

یکی از کاربرد های جالب توجه هیدروژن پر اکسید پاک کردن لکه با آب اکسیژنه است.

راه های از بین بردن لکه آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه

از بین ترکیبات مختلفی که برای از بین بردن لکه ها مورد استفاده قرار می گیرد، آب اکسیژنه یکی از کاربردی ترین مواد مورد استفاده در این زمینه است. در این جا می خواهیم این ماده را بیش تر بشناسیم و با بررسی کارکرد و ماهیت این ماده، نحوه پاک کردن لکه با آب اکسیژنه را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه اثر بخشی آب اکسیژنه به چه صورت است؟

ماده اثر بخش اصلی هیدروژن پر اکسید، اکسیژن فعال موجود در آن است. این ترکیب را می توان یک اکسید کننده قدرت مند در نظر گرفت.

همین قدرت اکسید کنندگی بالایی که آب اکسیژنه دارد منجر به افزایش اثر بخشی این ترکیب شده به نحوی که از این ماده به صورت گسترده به عنوان یک ماده سفید کننده در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود.

علاوه بر این دلیل پاک کردن لکه با آب اکسیژنه را می توان در خاصیت و استفاده از آن در محلول های ضد عفونی کننده و سفید کننده دنبال کرد.

ترکیب هیدروژن پر اکسید می تواند با سرعت بسیار بالایی با دیگر مواد واکنش دهد و در صورت لزوم، این ماده به سرعت به اکسیژن و آب تجزیه می شود. همه این مشخصه ها برای پاک کردن لکه با آب اکسیژنه به کار می آیند.

آشنایی با لکه های متفاوت

لکه ها انواع متفاوتی دارند. این تفاوت ها هم در جنس لکه ها و هم در قدرت ماندگاری آن ها مشاهده می شود. علاوه بر این  انواع لکه هایی که می شناسیم شامل انواع لکه هایی است که روی لباس و فرش و پرده ها می بینیم.

مانند لکه چای و قهوه، لکه چربی، لکه غذا، لکه چمن، لکه های زرد و کثیف روی پرده ها، لکه ناشی از لاک ناخن، لکه ناشی از نوشیدنی های مختلف رنگی، لکه خون، لکه عرق و مواردی از این قبیل می شود.

دیگر لکه هایی که می شناسیم، لکه هایی است که روی اشیا مختلف در خانه با آن مواجه می شویم. برای مثال لکه هایی که روی شیشه ها و آینه دیده می شود.

همچنین لکه های زشت و کثیفی که روی کاشی ها و سنگ توالت دیده می شوند نیز در دسته لکه های مزاحم قرار می گیرند.

مطالعه بیشتر:   استخراج فلزات با اسید کلریدریک

برخی از این لکه ها از جمله آن هایی هستند که می توان با کمک آب اکسیژنه آن ها را پاک کرد.

تمیز کردن لکه های روی شیشه و آینه با کمک آب اکسیژنه

شیشه ها و آینه ها در محیط های خانگی و اداری خیلی سریع کثیف می شوند و مهم ترین دغدغه ای که در خصوص آن ها وجود دارد، لکه هایی است که روی شیشه ها و آینه ها دیده می شود. حتی در مواردی دیده شده با وجود استفاده از شیشه پاک کن ها و پارچه های مختلف نیز نمی توان به صورت کامل از شر این لکه ها رها شد.

ترکیب آب اکسیژنه با جوش شیرین یک ترکیب عالی برای پاک کردن لکه با آب اکسیژنه سرویس های بهداشتی و حمام!

لکه هایی که همیشه روی سنگ های سرویس بهداشتی و کاشی ها و سرامیک های حمام و سرویس بهداشتی دیده می شوند، بسیار آزار دهنده و ناخوشایند هستند.

خصوصا روی کاشی های حمام ممکن است در مواردی شاهد لکه های کپک مانند باشیم. این مورد نیز یک یکی دیگر از زمینه های کاربرد هیدروژن پراکسید است.

پاک کردن لکه های زرد و کثیف روی پرده ها و رومیزی های سفید

حتما شما هم با این مورد مواجه شده اید که گاهی روی پرده ها لکه هایی زرد و کثیف دیده می شود. این لکه ها خصوصا روی پرده ها و رومیزی های سفید رنگ بسیار ناخوشایند و زشت هستند. هیدروژن پر اکسید در این زمینه می تواند کارایی داشته باشد.

برای پاک کردن لکه با آب اکسیژنه کافی است مقداری از محلول آب اکسیژنه را روی لکه ریخته و کمی صبر کنید. هیدروژن پر اکسید به تدریج موجب تجزیه شدن و از بین رفتن این لکه های زرد رنگ می شوند.

به این ترتیب می توانید از کاربرد پاک کردن لکه با آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه های زرد رنگ روی پرده ها و رومیزی ها استفاده کنید.

از بین بردن لکه های زرد ناشی از عرق کردن روی لباس ها

زمانی که عرق می کنید، علاوه بر بوی نامطبوعی که لباس ها می گیرند گاهی لکه های زرد رنگی نیز روی آن ها دیده می شود. به تدریج این لکه ها روی لباس جمع می شود و ظاهر آن را زشت و ناخوشایند می کند.

اگر می خواهید این لکه های ناخوشایند عرق را از روی لباس های تان پاک کنید می توانید از معجزه پاک کردن لکه با آب اکسیژنه کمک بگیرید.

برای این منظور کافی است مقداری از این محلول را با مایع شوینده ترکیب کرده و روی لکه ها بریزید. به این ترتیب لکه های روی لباس را پاک می کنیم.

برای افزایش اثر بخشی این ترکیب پاک کننده می توانید به آن ها مقداری جوش شیرین نیز اضافه کنید تا قدرت لکه بری را افزایش دهید.

کاربرد پاک کردن لکه با آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه قهوه

در نظر بگیرید در حال نوشیدن یک فنجان قهوه دلچسب هستید و لباس مورد علاقه تان را نیز به تن دارید. ناگهان مقداری از نوشیدنی قهوه شما روی پیراهن تان می ریزد و لکه ای قهوه ای رنگ روی لباس شما شکل می گیرد.

مطالعه بیشتر:   خاصیت هیدروژن پراکساید

برای پاک کردن لکه قهوه روی لباس نیز می توانید از ترکیب آب اکسیژنه و مقداری مایع شوینده استفاده کنید. این محلول را روی لکه مورد نظر بریزید و بگذارید کمی بماند.

بعد از گذشت مدتی، خاصیت اکسید کنندگی هیدروژن پر اکسید موجب تجزیه شدن لکه قهوه و محو شدن تدریجی آن می شود. به این ترتیب یک بار دیگر قدرت منحصر به فرد پاک کردن لکه با آب اکسیژنه را مشاهده می کنید.

پاک کردن لکه های خونی روی فرش و لباس با کمک آب اکسیژنه

لکه های خون را می توان یکی از ناخوشایند ترین لکه ها در نظر گرفت. این لکه ها علاوه بر ظاهر نا مطلوب شان، بوی نامطبوعی نیز دارند. آب اکسیژنه در این زمینه نیز می تواند به کار بیاید.

برای پاک کردن لکه با آب اکسیژنه با کمک این ماده و ترکیب آن با یک مایع شوینده می توان لکه های نامطلوب خونی را نیز از بین برد. بنابراین یک مثال دیگر از پاک کردن لکه با آب اکسیژنه، حذف لکه های خونی روی لباس ها، فرش و مبلمان است.

کاربرد آب اکسیژنه به همراه جوش شیرین

ترکیب این دو ماده می تواند اثر بخشی آن ها را مراتب افزایش دهد. این دو در کنار هم علاوه بر این که برای پاک کردن لکه ها به کار می روند، می توانند برای ضد عفونی کردن و بو زدایی سطوح مختلف به کار بیایند. برای نمونه می توان از ترکیب این دو برای ضد عفونی کردن و از بین بردن بوی نامطبوع یخچال استفاده کرد.

پاک کردن لکه با آب اکسیژنه و جوش شیرین

پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم که برای پاک کردن برخی از لکه ها از جمله لکه های عرق و قهوه می توان به ترکیب آب اکسیژنه و مایع شوینده کمی جوش شیرین نیز اضافه کرد تا اثر بخشی آن افزایش یابد.

اما کاربرد دیگر ترکیب این دو ماده برای تمیز کردن و از بین بردن لکه هایی است که روی ظروف و قابلمه های غذایی وجود دارد.

هنگام پاک کردن لکه با آب اکسیژنه به چه مواردی باید توجه داشت؟

درست است که پاک کردن لکه با آب اکسیژنه می تواند یک راه کار اساسی باشد، اما رعایت نکردن برخی موارد می تواند نتایج معکوسی داشته باشد.

اولین موضوع حائز اهمیت غلظت هیدروژن پر اکسیدی است که به منظور پاک کردن لکه های مختلف استفاده می کنید. این غلظت خصوصا برای لباس ها و فرش و مبلمان باید حدود ۳ تا ۴ درصد باشد.

غلظت بالا تر می توان به الیاف ها و ساختار این وسایل آسیب برساند. علاوه بر این ها در هنگام پاک کردن لکه با آب اکسیژنه باید نکات ایمنی را نیز رعایت کنید. این ماده می تواند منجر به سوزش و خارش در پوست و گلو شود.

آب اکسیژنه یا اکسیژن پر اکسید را می توان یک پاک کننده و ضد عفونی کننده بسیار قدرت مند در نظر گرفت. از این ترکیب می توان برای پاک کردن لکه های مختلف استفاده کرد. پاک کردن لکه با آب اکسیژنه را می توان یک راه کار مورد اعتماد در نظر گرفت.

این مطلب را هم بخوانید:

ترکیبات شیمیایی در لوازم آرایشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
×

 

پشتیبانی در واتساپ!

برای استعلام قیمت و خرید در واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟