مهم‌ترین کاربردهای استون صنعتی

مهم‌ترین کاربردهای استون صنعتی

استون صنعتی یک حلال بسیار کاربردی است که از آن در صنایع آرایشی، بهداشتی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی دارای گروه عاملی کربونیلی و یک کتون به حساب می‌آید. امروزه استون در ۲ نوع آزمایشگاهی و صنعتی در بازار موجود است و علاقمندان می‌توانند بسته به نیاز خود هر یک از انواع این ماده پرکاربرد را خریداری و مصرف کنند.

آشنایی با مهم‌ترین کاربردهای استون صنعتی

قیمت استون معمولاً بسته به نوع متغیر است. برای مثال استون آزمایشگاهی به خاطر داشتن خلوص بالا، قیمت بیشتری نسبت به استون صنعتی دارد. جالب است بدانید از این ماده شیمیایی بسیار کاربردی در مصارف خانگی هم استفاده می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می‌رسیم که استون صنعتی یک حلال نام آشنا در بازار است. بنابراین بسیاری از افراد تمایل به خرید این حلال پرکاربرد و صنعتی دارند. در ادامه این مقاله از پارسیان شیمی طهران همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه دهیم.

اندکی درباره استون صنعتی

استون یک حلال بسیار قدرمند و از خانواده کتون‌هاست که امروزه بیشتر در محیط‌های آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما از این حلال شیمیایی در منازل برای مصارف خانگی هم استفاده می‌شود. استون در شرکت های پتروشیمی به عنوان یک محصول مشترک از خانواده فنول‌ها تهیه و به بازار عرضه می‌گردد.

در گذشته استون را از تخمیر قندهای موجود در ذرت و محصولات کشاورزی دیگر به دست می‌آوردند. حال آنکه استون یک حلال آلی است و طیف گسترده‌ای از مواد را در خود حل می‌کند.

مطالعه بیشتر:   سوکرالوز یک جایگزین مصنوعی قند

جالب است بدانید از خانواده کتون‌ها در تهیه و تولید سوخت خودروها هم استفاده می‌شود. البته بسیاری از اعضای این خانواده را می‌توان به عنوان یک تمیزکننده مؤثر هم به کار برد.

مهم‌ترین تفاوت‌های استون صنعتی و آزمایشگاهی

استون‌های صنعتی و آزمایشگاهی در برخی ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. معمولاً شرکت‌های شیمیایی تولیدکننده استون آن را در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

استون آزمایشگاهی معمولاً دارای کمترین میزان ناخالصی و درصد خلوص بالایی است.

استون صنعتی دارای ناخالصی بیشتری نسبت به استون آزمایشگاهی است و درصد خلوص آن نسبت به گرید آزمایشگاهی کمتر است.

کاربردهای استون صنعتی در تولید محصولات آرایشی

حتماً نام استون را بارها و بارها برای پاک کردن لاک از روی ناخن شنیده‌اید. این ماده شیمیایی در لوازم آرایشی دیگر به عنوان یک حلال فوق‌العاده به کار می‌رود. همچنین از این ماده در تولید محصولات روشن کننده پوست و مراقبت کننده مو هم استفاده می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم قیمت استون خالص نسبت به انواع  دیگر آن گران‌تر است.

مهم‌ترین کاربردهای استون صنعتی

استفاده از استون در صنعت داروسازی

استون برای تولید انواع دارو هم به کار می‌رود. در واقع برای تولید برخی از داروها از استون‌های صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. حتی در تولید بعضی از داروها از این ماده شیمیایی به عنوان یک عامل افزایش جذب دارو استفاده می‌شود.

کاربردهای استون در آزمایشگاه

استون یک ماده بسیار مهم در آزمایشگاه‌های شیمی است که معمولاً برای آبکشی و از بین بردن رسوبات و مواد ته نشین شده در تجهیزات آزمایشگاهی کاربرد زیادی دارد. در متیل کتون که نوعی استون محسوب می‌شود، با خواص فوق‌العاده خود تمام آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

مطالعه بیشتر:   آشنایی با خواص سوربیتول در درمان جوش و لاغری

در این مقاله از پارسیان شیمی طهران سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره استون صنعتی و کاربردهای آن در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید نظرات خود در این زمینه را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید. در مقالات بعدی همراه ما باشید.

خرید سیترات سدیم

مقالات مرتبط:

مزایا و معایب فسفات در تولید سوسیس و کالباس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
×

 

پشتیبانی در واتساپ!

برای استعلام قیمت و خرید در واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟