ژله خوشمزه رنگی

راز تفاوت بافت و طعم پودر ژله‌های کارخانه‌ای

ژله یا لرزانک دسر خوش‌رنگ و خوش‌طعمی است که طرفداران بسیاری دارد. از دلایل پرطرفدار بودن این دسر، زمان تهیه کم و راحتی دستور تهیه آن است. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم شما را با تاریخچه و دستور تهیه ژله و هر آنچه که باید در مورد این دسر خوشمزه بدانید آشنا کنیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه ژله

دستور پخت ژله به اوایل قرن هجدهم میلادی می‌رسد. برای پخت ژله ترکیبی از ژلاتین و آب‌میوه را در هوای خنک قرار داده تا بافت ژلاتینی سفت شده و قابل خوردن شود؛ اما امروزه روش‌هایی ساده‌تر و خوشمزه‌تر برای تهیه ژله وجود دارد. همچنین امروزه برای تهیه ژله به آب‌میوه اکتفا نکرده و طیف وسیعی از عرقیات گیاهی و لبنیات و ادویه‌ها را هم به آن می‌افزایند.

ژله از چه چیزی تشکیل شده است؟

اصلی‌ترین ماده در تهیه ژله، ژلاتین است. ژلاتین یک ماده پروتئینی زرد مایل به بی‌رنگ است که از هیدرولیز کلاژنی که در پوست و استخوان حیوانات وجود دارد، تهیه می‌شود. این ماده تا ده برابر حجم خود آب جذب کرده و در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد تشکیل ژل می‌دهد. ژلاتین تقریباً بی‌مزه است و برای انسجام بخشیدن به بعضی سوپ‌ها و مرباها به خوراکی افزوده می‌شود. البته مصرف ژلاتین به سوپ و مربا خلاصه نشده و در تهیه ژله و پاستیل و چندین نوع دسر استفاده می‌گردد.

طرز تهیه ژله خانگی

روش اول

برای تهیه ژله خانگی نیاز به پودر یا چند ورقه از ژلاتین و چند قاشق از شهد مربا دارید.

ابتدا در کاسه‌ای مقدار مورد نظر آب ریخته و در حرارت ملایم به جوش بیاورید و مقداری پودر ژلاتین و یا ورقه‌ی ژلاتین در آب ریخته و هم بزنید تا ژلاتین در آب حل شود. سپس کم کم شهد مربا را در محلول ژلاتین بریزید و خوب مخلوط کنید.

ظرف را در دمای اتاق نگهداری کنید تا کمی خنک شود و پس از اینکه ظرف از حرارت افتاد آن را به یخچال منتقل کنید. همچنین می‌توانید محلول حاصل را در قالب بریزید.

تزیین ژله خانگی

روش دوم

در این روش شما به یک الی دو لیوان آب‌میوه طبیعی نیاز دارید. یک قاشق مرباخوری از پودر ژلاتین برای یک لیوان آب‌میوه کافی است.

مطالعه بیشتر:   مضرات اسید سیتریک در نوشابه

ابتدا به روشی که قبلاً گفته شد ژلاتین را با آب مخلوط کنید ولی دقت کنید که نباید مقدار آب از نصف لیوان بیشتر شود. پس از اینکه ژلاتین حل شد آب‌میوه را به ژلاتین اضافه کنید و پس از سرد شدن به یخچال منتقل کنید.

برای طعم دار تر کردن این ژله می‌توانید مقداری شکر یا عسل در آبمیوه اضافه کنید.

طرز تهیه ژله خانگی

روش سوم

در این روش می‌توانید میوه‌ها را در اندازه‌های دلخواه خرد کرده و به ظرف میوه، مخلوط ژلاتین حل شده و شکر و گلاب اضافه کنید.

ژله بدون قند

دلیل متفاوت بودن بافت و طعم پودر ژله‌های کارخانه‌ای با ژله‌های خانگی چیست؟

ژله‌های کارخانه‌ای حاوی مقادیری از مونو دی گلیسیرید هستند.

مونو دی گلیسیرید به صورت طبیعی در فراورده‌های حیوانی و گیاهی وجود دارد و باعث حفظ بهتر بافت مواد و افزایش پیوستگی و حجم نان و خمیرهای شیرینی‌پزی شده و در تهیه آب‌نبات‌ها و شیرینی‌ها مثل ژله نقش مهمی دارد. مونو دی گلیسرید موجود در ژله به براق بودن و پیوستگی بافت ژله کمک می‌کند همچنین وجود طعم‌دهنده‌ها و اسیدسیتریک موجود در طعم‌دهنده‌ها را نباید از یاد برد.

تهیه ژله با بافت کارخانه‌ای

چگونه ژله گیاهی درست کنیم؟

همان‌طور که گفته شد ژلاتین از جوشاندن بیش از اندازه‌ی پوست و فراورده‌های حیوانی به دست می‌آید بنابراین افراد گیاهخوار باید دنبال جایگزینی برای ژلاتین باشند.

بهترین جایگزین ژلاتین پودر آگار می‌باشد. آگار، ماده‌ای خشک و جذب‌کننده‌ی رطوبت است که از جلبک‌های قرمز دریایی استخراج می‌شود. آگار در حدود ۳۰ تا ۵۰ برابر وزن خود قدرت جذب آب را دارد، بنابراین یکی از ژل کننده‌های بسیار قوی است که بیش‌تر به مصارف قنادی می‌رسد.

طرز تهیه ژله گیاهی

بزرگ‌ترین مزیت آن فاقد کالری بودنش است و این که در معده حجیم شده و چربی‌ها و قندها را به طرف خود جذب می‌کند. آگار منبع گیاهی دارد و برای گیاه‌خواران و افرادی که به هر دلیلی ژلاتین مصرف نمی‌کنند مناسب است. طعم و رنگ خاصی ندارد برای همین در تهیه‌ی هر نوع غذا یا دسری قابل استفاده است. این پودر غلیظ‌تر از ژلاتین‌های معمولی است برای همین میزان اندک آن نیز کار شما را راه می‌اندازد جالب است بدانید که بافت آن با تغییر دما تقریباً تغییر نمی‌کند همچنین سرشار از فیبر، فاقد چربی، کربوهیدرات و مواد حساسیت‌زا هست.

مطالعه بیشتر:   تشخیص الکل تقلبی صنعتی از اتانول

فواید ژله خوراکی

  1. به تقویت مایع بین مفصلی و غضروف‌های بدن کمک می‌کند و مصرف ژله‌ی بدون شکر برای افراد بالای ۴۰ سال به‌شدت توصیه می‌گردد.
  2. ژله به دلیل داشتن کلاژن، کمبود کلاژن افراد دیابتی را جبران می‌کند.
  3. منبعی غنی از پروتئین است و مصرف آن به افزایش آب میان بافتی و پر شدن صورت کمک می‌کند.
  4. ژله حاوی مقادیر بالایی گلیسین است که مصرف آن باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود.
  5. مصرف ژله به دلیل وجود گلی سین کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد.
  6. ژله حاوی اسیدآمینه‌های طبیعی و ویتامین B6 است که به بهبود عملکرد گوارش و پوست شما کمک می‌کند.
  7. خوردن ژله به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.
  8. مصرف ژله باعث تسریع در روند التیام زخم می‌شود.
فواید ژله

چگونه می‌توانیم مونو دی گلیسیرید برای ژله تهیه کنیم؟

خرید مونو دی گلیسیرید کار سخت و دشواری نیست. شرکت بازرگانی پارسیان شیمی نگین طهران با چندین سال سابقه موفق در زمینه خرید و فروش مواد اولیه شیمیایی در خدمت هم‌میهنان خود بوده و توانسته رضایت آن‌ها را جلب نماید. شما می‌توانید برای خرید مواد شیمیایی مورد نیاز خود از پارسیان شیمی نگین طهران کمک بگیرید.

یاد آور می‌شود که کلیه مشاوره‌های این شرکت در زمینه خرید مونو دی گلیسیرید و خرید و فروش کلیه محصولات شیمیایی رایگان بوده و مشاوران ما شما را تا رسیدن به محصول مورد نظر راهنمایی خواهند کرد.

.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
×

 

پشتیبانی در واتساپ!

برای استعلام قیمت و خرید در واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟