ماکارانی

به سادگی خمیر ماکارانی ۱۰۰% خونگی درست کن!

ماکارانی این خوراک خوشمزه، از سرزمین ایتالیا که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و همه را مجذوب خود کرده است. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این خوراک، تنوع بالا در پخت به همراه سس‌های متنوع و سریع بودن و راحتی در پخت‌وپز می‌باشد.این خوراک که از ایتالیا منشأ گرفته توانسته به سرتاسر دنیا راه یافته و با توجه به همه‌گیری پخت‌وپز ماکارونی در بین مردم سراسر دنیا، کارخانه‌های صنایع غذایی اقدام به تولید ماکارونی خشک به‌صورت انبوه نمودند تا فرایند پخت ماکارونی را برای مردم آسان‌تر و سریع‌تر کنند. ناگفته نماند که این تصمیمی سودآور برای صنایع غذایی بود.

در ادامه مطلب شما را با تاریخچه ماکارونی و روش پخت خمیر ماکارونی در منزل آشنا خواهیم کرد و تفاوت پخت خمیر ماکارونی کارخانه‌ای و خانگی را به شما خواهیم گفت پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه ماکارونی

دلیل نام گزاری ماکارونی به این نام هنوز مشخص نیست و فرضیه‌هایی درباره این نام گزاری مطرح است. یکی از این فرضیه‌ها این است که این واژه برگرفته از واژه‌ای یونانی به معنای غذای سوگواری است و فرضیه‌ای دیگر دلالت بر این دارد که ریشه‌ی کلمه ماکارونی از خمیر ورز داده شده گرفته شده است.

معنای ماکارانی در کشورهای مختلف، متفاوت است برای مثال: ماکارانی در اکثر کشورهای آسیایی و اروپایی به معنای ماکارونی‌های میله‌ای و سوراخ‌دار توخالی و یا با طرح‌های صدفی و پاپیونی است. این در حالی است که در ایتالیا انواع ماکارونی نام‌های منحصر به فرد خود را دارند اما این قضیه در آمریکا متفاوت است، آن‌ها مثل ما ایرانی‌ها به انواع پاستا، ماکارانی می‌گویند. ماکارانی بیشتر در کارخانه‌ها به‌صورت خشک تولید می‌شود و قبل از خوردن جوشانده شده و به‌تنهایی یا به همراه سس خورده می‌شود.

مطالعه بیشتر:   کاربرد مهم سود سوزآور در تصفیه آب

مواد اولیه تولید ماکارونی

بهترین ماکارونی از خمیر آرد سمولینا به دست می‌آید. آرد سمولینا حاصل آسیاب کردن گندم سختی به نام دوروم یا گندم الجزایری حاصل می‌آید.

انواع مختلف خمیر ماکارانی

طرز تهیه خمیر ماکارانی در منزل

آرد ترجیحاً آرد سمولینا: دو فنجان

تخم‌مرغ: سه عدد

نمک: به مقدار لازم

دو قاشق آرد اضافه جهت آرد پاشی

طرز تهیه خمیر پاستای خانگی

داخل کاسه‌ای گود آرد و نمکرا باهم ترکیب کنید و وسط آرد را گود کرده سپس تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و در داخل آن بریزید.

سپس با یک چنگال تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید و از اطراف آن کم‌کم آرد را برداشته و با تخم‌مرغ‌ها مخلوط کنید.

وقتی آرد و تخم‌مرغ باهم خوب ترکیب شدند، آن را از داخل ظرف بیرون بیاورید و روی میز کار قرار دهید و با کف دست خوب ورز دهید.

اگر قسمت‌های از خمیر خشک است یعنی آرد با تخم‌مرغ خوب مخلوط نشده و باید از کمی آب استفاده کنید تا خمیر کاملاً نرم و لطیف شود.

خمیر ورز داده شده را داخل نایلونی بپیچید و بگذارید تا پانزده دقیقه استراحت کند. سپس خمیر را با کمک وردنه پهن کنید و با دستگاه نورد، یا همان وردنه نازک کنید. تا ضخامت آن حدود ۱ تا ۲ میلی‌متر شود.

وقتی خمیر را خوب نازک کردید روی آن آرد بپاشید. بعد دو طرف لبه‌های خمیر را به یک اندازه به‌طرف داخل تا کنید تا به هم برسند.

بعد روی آن را با پارچه بپوشانید و بگذارید ۷-۸ دقیقه بماند.

خمیر پاستا آماده را به سلیقه و نیازتان به ‌اندازه‌های دلخواه و به‌صورت نواری ببرید.

نوارها را بعد از بریدن، تک‌تک تکان دهید تا از حالت پیچیده درآید. با توجه به رطوبت آشپزخانه پاستاها را به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در فضای آشپزخانه نگه دارید تا بماند و خشک شود.

پاستا آماده است و می‌توانید برای پخت از آن استفاده کنید و یا ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خوب خشک شود. از این خمیر می‌توانید مانند ماکارونی‌های کارخانه‌ای استفاده کنید اما توجه داشته باشید این خمیرها به پخت کمتری نیاز دارند.

مطالعه بیشتر:   کاربرد مونو‌دی‌گلیسیرید در صنعت

برای خوش‌رنگ شدن می‌توانید از پودر جعفری و یا هویج در خمیر خود استفاده کنید.

طرز تهیه پاستا خانگی

چرا بافت خمیر ماکارانی خانگی با ماکارانی خشک کارخانه‌ای متفاوت است؟

در خمیر ماکارونی کارخانه‌ای از افزودنی به نام مونو دی گلیسیرید استفاده می‌شود. مونو دی گلیسیرید یکی از اسیدهای چرب متداول است که در صنایع غذایی نقش ویژه‌ای دارد و در پخت انواع خمیرهای نان و ماکارانی و شیرینی‌ها و حتی آدامس‌ها کاربرد فراوان دارد.

مونو دی گلیسیرید موجود در خمیر ماکارانی از چسبندگی این خمیر می‌کاهد و درنتیجه به آرد کمتر برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به وسایل در مقایسه با خمیر خانگی نیاز دارد.

همچنین مونو دی گلیسرید با جلوگیری از هم گسیختگی خمیر به یکدستی و بافت بهتر مواد کمک می‌کند و به‌صورت طبیعی باعث افزایش عمر تولیدات غذایی می‌شود.

آیا مونو دی گلیسیرید موجود در خمیر ماکارانی مضر است؟

مونو دی گلیسیرید از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تأیید قرار گرفته و ماده‌ای ایمن و بی‌خطر شناخته می‌شود. همچنین گزارش‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که مصرف این ماده بی‌خطر بوده و برای بدن انسان ضرری ندارد همچنین این ماده به علت طبیعی بودن، آسیبی به ارگان‌های مختلف بدن وارد نمی‌کند؛ اما استفاده از این پودر چربی بخش در دراز مدت می‌تواند باعث بروز چاقی گردد.

مونو دی گلیسیرید را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به گسترده شدن تولید محصولات خوراکی در صنعت نیاز به مصرف مونو دی گلیسرید بیش از پیش حس می‌شود. خرید مونو دی گلیسیرید کار سخت و دور از دسترسی نیست. کافی است با شرکت پارسیان شیمی نگین طهران تماس گرفته و محصول خود را سفارش دهید تا با بهترین کیفیت و بسته‌بندی مناسب به دست شما برسد. گفتنی است تمامی مشاوره‌های قبل از خرید و فروش محصولات شیمیایی مثل خرید و فروش مونو دی گلیسیرید در این شرکت رایگان بوده و مشاوران ما شما را تا رسیدن به محصول دلخواهتان راهنمایی خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا
×

 

پشتیبانی در واتساپ!

برای استعلام قیمت و خرید در واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟